همه چیز درباره بازار معاملات فارکس

  • 0 نظر
  • 596 بازدید

فارکس چیست؟

فارکس یا به اختصار FOREX یک بازار نا متمرکز برای معامله گری و تبادل ارز می باشد. بازار فارکس یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه گذاری در جهان می باشد. این بازار جهانی نرخ تبدیل ارز را برای همه ارزها تعیین می کند.

 

فارکس به زبان عامیانه

بازار فارکس یکی از بزرگترین بازارهای مالی در جهان است که بسیاری از تاجران موفق در آن فعالیت دارند و روزانه معاملات عظیمی در آن انجام می شود. اگر به دنبال اطلاعات جامع تری در مورد فارکس هستید با ما همراه باشید.

 

امروزه بازارهای مالی در بین تاجران جایگاه ویژه ای پیدا کرده است زیرا پتانسیل درآمدزایی بالایی دارند. میزان معاملان در بازارهای مالی حدود چند صد تریلیون دلار است که به راحتی می تواند اقتصاد چند کشور را زیر و رو کند. بهتر است بدانید امروزه بازارهای مالی به دو دسته تقسیم می شوند :

بازارهای ستنی

بازارهای جدید

 

طریقه داد و ستد در بازار فارکس

در واقع در این بازار روش داد و ستد تبدیل یک ارز به ارز دیگری می باشد که حجم زیادی از این تبادل ها خرید و فروش کالا یا خدمات شرکت ها، هزینه های سفر و سرمایه گذاری اشخاص یا بنگاه ها در کشورهای مورد استفاده ارز می باشد. البته بیشترین حجمی تبادلات ارزی جهت دریافت سود از تفاضل قیمت خرید و فروش ارز انجام می گیرد. در واقع چیزی که تفاوت دو مقدار Bid و Ask در معاملات محسوب می شود.

در بازار تبادل ارزهای جهانی کلیه بانک ها و موسسات مالی، شرکت های چند ملیتی، تجار،  شرکت های صادرات و واردات و اشخاص حقیقی در آن ارزهای مختلفی مانند دلار، یورو، پوند، ین و … را داد و ستد می کنند.

 

آشنایی با کارگزاری های فارکس

کارگزاری های فارکس هنگامی که می خواهند خود را معرفی کنند می گویند ما کارگزار فارکس هستیم و کلیه جفت ارزها، شاخص های بورس، طلا، نفت، ارزهای دیجیتال، سهام ها را دارین و شما می توانید آنها را معامله کنید. دقیقا این ها کلیه چیزهایی است که در یک کارگزاری معامله می شود.

 

چگونه در بازار فارکس معامله کنیم؟

شاید برای خیلی از سرمایه گذاران سوال باشد که در بازار فارکس چگونه معامله می کنند؟ چرا ما این معاملات را انجام می دهیم؟ آیا با انجام این معاملات دنبال کسب سود چند درصدی هستیم؟

اصولا فارکس بازار پر نوسانی است ولی با وجود نوسانات این بازار، بازار امنی به حساب می آید.

حالا چرا بازار امنی است؟ زیرا شما در جفت ارزها کمتر اتفاقات غیر قابل تصور می بینید، یعنی ارزی وجود ندارد که به صورت غیر منتظره نابود شود. ولی شاید خیلی از بازارها این ویژگی را داشته باشند. پس مبادلات بدین صورت است که گاهی فکر می کنیم ارزی بالا می رود و آن را خریداری می کنیم و گاهی حدس می زنیم ارزی پایین می آید و آن را می فروشیم. معمولا معامله گرها در این بازار معاملاتی را انجام می دهند که سود زیادی داشته باشد.

 

خرید و فروش در بازار فارکس

خرید و فروش در بازار فارکس بدین معناست که ما جفت ارز یورو به دلار را می خریم. ما نسبت به بالا رفتن قیمت یورو و پایین آمدن قیمت دلار معاملاتی داریم در واقع ما دلار را فروخته ایم و یورو را خریدیم.

 

تاریخچه پول و تبدیل پول

قبل از پیدایش پول بیشتر داد و ستدها از طریق مبادله کالا به کالا صورت می گرفت. در هر شهر و کشور یک محصول واحد معیار و ارزش سنجی بود . برای مثال در ایران غلات و در تبت چای واحد ارزش سنجی بود. بعدها به خاطر مشکلات عظیم مانند فاسد شدن محصولات در حین مبادلات به تدریج سکه های فلزی روی کار آمد و به عنوان معیار ارزش مورد استفاده قرار گرفت. به تدریج نقل و انتقال سکه ها نیز مشکل شد و زمینه ایجاد پول های کاغذی یا اسکناس فراهم شد. یکی از اولین بانک هایی که به طور رسمی شروع به چاپ اسکناس کرد بانک انگلستان بود.

از نظر اقتصادی پول یا اسکناس 3 کارکرد اساسی داشت که عبارتند از :

1. به عنوان معیار ارزش

2. به عنوان وسیله مبادله

3. به عنوان وسیله ای برای ذخیره ارزش

از زمانی که اسکناس جای خود را در اقتصاد باز کرد برای مدت زیادی منتشرکنندگان آن معادل ارزش اسمی آن طلا نگهداری می کردند. این نظام سه رکن اصلی داشت :

 

1. پول رایج کشور نرخ برابری ثابتی به طلا داشت.

2. بانک های مرکزی فقط در برابر ورود و خروج طلا مجاز بودند و حجم اسکناس منتشره را براساس نرخ برابری ثابتی تغییر دهند.

3. ورود و خروج طلا از کشور آزادانه صورت می گرفت و بر این اساس کلیه ارزهای جهان نرخ برابری ثابتی با یکدیگر و با طلا داشتند.

 

آموزش فارکس

آموزش فارکس و یادگیری آن مانند دیگر بازار های مالی یکی از مهم ترین و اولین قدم ها برای شروع سرمایه در این بازار جهانی می باشد. نداشتن دانش لازم و عدم تسلط به موضوعات و مبانی فارکس قطعا شما را دچار مشکل خواهد کرد.

بازار های فارکس مایل اند به دلیل دسترسی جهانی به بازرگانی، تجارت و دارایی، بزرگ ترین و نقدینه ترین بازارهای دارایی در جهان باشند. در فارکس ارزها به صورت جفت، در برابر یکدیگر معامله می‌شوند و با همدیگر رقابت می‌کنند. برای مثال: یورو/ دلارآمریکا، بازارهای فارکس به عنوان بازار های نقطه ای (نقدی) و مشتق، که شامل بازارهای فروارد، فیوچر، قراردادهای اختیار معامله و قرارداد های سوآپ هستند، وجود دارند. فعالان بازار ارز فارکس، برای محافظت ارزش سرمایه‌های خود در برابر سایر ارزهای بین المللی و ریسک نرخ بهره، از انواع دانش در زمینه های مختلف از جمله در مورد رویدادهای ژئوپلیتیک، متنوع سازی اوراق بهادار و موضوعات دیگر، استفاده می‌کنند.

 

بهترین سایت آموزش فارکس

مدل های مختلف در این حوزه برای یادگیری و آموزش حرفه ای فارکس وجود دارد. در حال حاضر با بالا رفتن مخاطبین بازارهای جهانی شرکت ها در قالب پک، ویدوئو، مقاله، کلاس های حضوری و پی دی اف آموزشی و همچنین سایت آموزش فارکس فعالیت می کنند. پیدا کردن محتوای مناسب و با کیفیت به راحتی از طریق سایت های آموزشی که در این حوزه فعالیت می کنند امکان پذیر است. فقط باید سعی کیند با توجه به نحوه یادگیری و تاثیر گذاری، یکی از انواع روش های آموزشی را انتخاب نمایید.

 

چرا باید قبل از سرمایه گذاری، اول آموزش فارکس ببینیم؟

قطعا انجام هر کاری اگر بخواهیم نتیجه خوب و دلخواه داشته باشد، نیاز به دانش و مهارت کافی دارد. اگر بدون اطلاع و آگاهی شروع به انجام کاری کنیم نتیجه اصلا مشخص نیست و این امکان وجود دارد که هر اتفاق ناگواری رخ دهد.

یکی از مهم ترین مواردی که نباید بدون آگاهی و آموزش اقدامی انجام داد، قطعا جایی است که با دارایی و سرمایه شما سر و کار دارد. بازار ارزهای دییجیتال، بورس و همچینین فارکس چند وقتی است که بسیار طرفدار پیدا کرده است. باید قبل از ورود به این بازار ها و سرمایه گذاری کردن در هرکدام از بازارهای مالی دوره های آموزشی را به خوبی با صبر و دقت فراوان طی کنید.

 

اهمیت دوره های آموزشی فارکس

شما در بازار فارکس و یا هر کدام از بازار های مالی از سرمایه خود استفاده می کنید. همین امر کافی است تا شما نسبت به این موضوع بسیار حساس باشید و با علم و دانش نسبتا خوبی وارد این بازار بشوید. سرمایه گذاری در بازار فارکس یکی از دشوارترین بازارهای مالی جهان است. بنابراین لازمه موفقیت را فقط می بایست در دوره های آموزش فارکس با متدی علمی و تجربه کافی جستجو کرد. یکی از شروط موفقیت داشتن یک مربی معاملاتی با تجربه در امر معامله گری است.

 

مزایای فارکس برای سرمایه گذاران چیست؟

1. بازارهای فارکس از نظر حجم معاملات روزانه درجهان، بزرگ ترین هستند.

2. بیش ترین میزان نقدینگی را ارائه می‌دهند.

3. ورود و خروج از یک موقعیت، در هر یک از ارزهای اصلی، را در کسری از ثانیه برای یک توسعه ی کوچک در اکثر شرایط آسان می‌کند.

4. کسب درآمد دلاری

5. دو طرف بودن: شما در این بازار هم در حالت صعودی و هم در حالت نزولی بازار به سود می رسید.

6. فعالیت 24 ساعته بازار: ساعت کار بازار فارکس به صورت 24 ساعته از دوشنبه تا جمعه می‌باشد. بنابراین شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز که فرصت معامله‌گری را دارید شروع به ترید کرده و کسب درآمد کنید.

7. قابلیت اجرای مدیریت سرمایه صحیح برروی معاملات و قابلیت استفاده از ابزار معاملاتی همچون اندیکاتورها و اکسپرت ها

8. بزرگ ترین و نقدینه ترین بازار است و همه ی ارزهای خارجی جهان را شامل می‌شود.

 

خطرات سرمایه گذاری در فارکس

خرید و فروش ارزهای خارجی قطعا می تواند خیلی در ابتدا پیچیده به نظر برسد و هم اینکه برای افراد در صورت عدم تسلط و استفاده نکردن از دوره های آموزشی صفر تا صد فارکس بسیار خطرناک. نکته حائز اهمیت این است که در برخی از نقاط جهان، تجارت فارکس تقریبا به طور کامل غیر قانونی است. بازار بین بانکی متشکل از بانک هایی است که در سراسر جهان با یکدیگر تجارت می‌کنند. خود بانک ها باید ریسک مطلق و ریسک اعتباری را تعیین و قبول کنند، و آنها فرآیند های داخلی ایجاد کردند تا خود را تا جایی که ممکن است ایمن نگه دارند. مقرراتی از این دست، برای حمایت از هر بانکی که در این صنعت شرکت کرده است، وضع شده است.

از آنجا که بازار توسط هر یک از بانک های شرکت کننده که برای خرید یک ارز خاص پیشنهاداتی ارائه می‌کنند، ساخته شده است، مکانیسم قیمت گذاری بازار بر اساس عرضه و تقاضا می‌باشد. از آنجا که چنین جریان های تجاری بزرگی در سیستم وجود دارد، تاثیر گذاری بر قیمت ارز خارجی دشوار است. این سیستم کمک می‌کند تا شفافیت در بازار، برای معامله گرانی که به معاملات بین بانکی دسترسی دارد، ایجاد شود.

بیشتر معامله گران خرده فروش،  با معامله گران تقریبا کوچک و تا حدی کنترل نشده تجارت می‌کنند. که می‌توانند قیمت های جدیدی را ارائه کنند و حتی برخلاف مشتران خوشان معامله کنند. بسته به مکانی که معامله گر در آن قرار دارد ، ممکن است برخی مقررات دولتی و صنعتی وجود داشته باشد،اما این محافظه کاری ها در سراسر جهان با یکدیگر متناقض اند. اکثر سرمایه گذاران خرده فروش باید قسمتی از وقت خود را صرف بررسی یک فروشنده ی فارکس کنند، تا بفهمند آیا این موضوع (معاملات فارکس) در ایالت متحده یا انگلیس (معامله گران آمریکایی و انگلیسی اشتباهات بیش تری دارند.) یا در کشور هایی با قانون سست تر، کنترل شده است یا خیر.

 

بورس بهتر است یا فارکس؟

با رونق گرفتن بورس در چند سال اخیر در ایران می توان گفت تقریبا همه مردم با نحوه ورود به این بازار و فرآیند خرید و فروش آن آشنایی دارند. خوب این بازار شرایط خاص خود را برای سرمایه گذاری دارد:

1. خرید و فروش سهم در ساعات مشخص

2. حداقل میزان سرمایه برای خرید سهم

3. شرایط سخت ثبت نام و ورود به بازار بورس

4. عدم موفقیت در فروش سهم در حالت ریزش سهم

5. از دست رفتن سرمایه اولیه در حالت نزولی بازار

و خیلی موارد دیگر که ممکن است خیلی از افراد را در خصوص سرمایه گذاری دچار تردید کند.

 

در مقابل بازار جهانی فارکس و شرایط به نسبت راحت تری که برای سرمایه گذاران دارد. در همین مقاله در مورد مزایای بازار فارکس توضیحاتی داده شد. در بازار فارکس روزانه حدود ۵.۲ تریلیون دلار معامله می شود و در آن هر کسی نمی تواند با وارد کردن پول زیاد بازار را جا به جا کند یا روند بازار را تغییر دهد. یکی دیگر از نکات مثبت بازار فارکس دوطرفه بودن این بازار است. نکته مهمی که در مورد سرمایه گذاری در بازار مالی جهانی فارکس وجود دارد داشتن اطلاعات کافی در مورد این بازار و گذراندن دوره های آموزشی فارکس می باشد. پس از آن مثل خیلی از افراد می توانید در این حوزه فعالیت کنید.

 

با آموزش فارکس می توان در این بازار درآمد داشت یا خیر؟

شما دیدن آموزش های رایگان فارکس به زبان فارسی هم می توانید اطلاعات بسیار خوبی در این زمینه کسب کنید ولی به دلیل کامل نبود آموزش ها و پراکندگی یادگیری و نداشتن منتور قطعا دوره آموزشی شما طولانی می شود و شما باید چند سال زمان صرف کنید برای یادگیری، البته که باید در بازار به اندازه کافی آزمون و خطا کنید تا بتوانید به بازار مسلط شوید. همانطور که می دانیم بازار فارکس، بازار جفت ارز ها است و نوسانات این ارز ها بسته به واردات و صادرات آن کشور و تولید ناخالص آنها و… است.

 

10 خطای معاملاتی در فارکس

1. نداشتن برنامه معامله گری

2. لوریج بیش از حد

3. نداشتن بازه زمانی مناسب

4. پژوهش ناکافی

5. نبست ریسک به دیوارد ضعیف

6. معامله بر اساس احساس

7. حجم معامله نامناسب

8. معامله در بازارهای متعدد (نویز تریدینگ)

9. عدم بازنگری معامله

10. انتخاب بروکر نامناسب

 

بهترین زمان سود دهی در بازار فارکس

در بازار فارکس کشورهای مختلف فعالیت دارند که مهم ترین آنها:

بازار سیدنی

بازار توکیو

بازار لندن

بازار نیویورک

می باشند که با توجه به موقعیت جغرافیایی، ساعت کاری اداری متفاوت هستند.

 

بزرگ ترین اشتباهات تریدرها در فارکس

1. نداشتن برنامه معاملاتی درست

2. ریسک بیش از حد در یک معامله

3. بیش از حد معامله کردن

4. عجله و سراسیمگی در تریدینگ

 

چند مدل تریدر در بازار فارکس داریم؟

معامله گر روزانه

در روش اسکالپینگ معاملات در چند ثانیه و یا نهایتا چند دقیقه بسته خواهند شد و سودهای نسبتا کوچکی را نصیب اسکالپرها می کند. در این سبک موقعیت های خوب معاملاتی برای روز شناسایی می شوند و تا پایان همان روز بسته خواهند شد.

 

معامله گر نوسان گیر

معامله نوسانی سبکی زمان بر می باشد نسبت به دو سبک قبلی که معرفی شده معامله گران نوسانی معمولا با شناسایی نواحی برگشتی معتبر معاملاتی را انجام می دهند و با شناسایی انتهای موج از آن خارج می شوند.

 

معامله گر سرمایه گذار

این سبک مورد علاقه ی تحلیل گران بنیادی و اقتصاد کلان می باشد که شناسایی یک گزینه سرمایه گذاری آینده آن را در بلند مدت مورد پیش بینی قرار می دهند.

 

4 ویژگی بسیار مهم تریدرهای موفق بازار فارکس

1. مدیریت ریسک را دقیق انجام می دهند.

2. یک استاد راهنمای کار بلد و با تجربه دارند.

3. دانش اقتصادی خود را بالا می برند.

4. دائما به دانش خود اضافه می کنند و آموزش می بینند.

 

مزایای ترید کردن با حساب واقعی چیست؟

1. شما خیلی بیشتر دقت و تلاش می کنید.

2. شما یاد می گیرید تحت هر شرایطی معامله نکنید.

3. شما تمرکز بیشتری خواهید داشت.

4. شما بروکر خود را درست و دقیق می شناسید.

 

نکات طلایی در مدیریت سرمایه در بازار فارکس

1. همیشه بخشی از سرمایه خود را برای جبران ضرر احتمالی، وارد معامله نکنید.

2. با ریسک به ریوارد معقول وارد معامله شوید.

3. تا وقتی معامله ای وارد سود نشد، معامله بعدی را باز نکنید.

 

جفت ارزهای مهم در فارکس

1. جفت ارز پرحجم دنیا با بیش از 17.8٪ از کل حجم بازار فارکس، USD/JPY است. یک طرف جفت ارز دلار آمریکا به ین ژاپن، دلار قرار دارد و طرف دیگر آن بزرگترین ارز آسیا یعنی ژاپن بعنوان یکی از برترین اقتصادهای دنیا قرار دارد. این جفت ارز که USD/JPY>>>> gopher نامیده می شود، دارای نقدشوندگی بالا و اسپرد بسیارپایین است. بسیاری از معامله گران که متقاضی معاملات امن هستند به سراغ این جفت ارز نیز می روند.

2. دومین جفت ارز مهم دنیا، GBP/USD یعنی جفت ارز پوند انگلستان به دلار آمریکا است. این نیز یکی از مهمترین و پر معامله ترین جفت ارزهای رایج دنیا است. این جفت ارز در گذشته ارزش بیشتری داشت. اما پس از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، مقداری از ارزش خود را از دست داد. به ارزش پوند درمقابل دلار کاهش یافت. این جفت ارز با نام GBP/USD>>>>cable شناخته می شود.

3. جفت ارز AUD/ USD، دلار استرالیا به دلار آمریکا در رتبه چهارمین جفت ارز محبوب قرار دارد. این جفت ارز دارای بیش از 5 درصد از کل معاملات بازار فارکس است. اهمیت این جفت ارز به دلیل وابستگی شدید آن به صادرات استرالیا است. این جفت ارز با نام AUD/USD>>>>aussie شناخته می شود.

4. چهارمین جفت ارز مهم دنیا، USD/CAD، دلار آمریکا به دلار کانادا است. بیش از ۴ در حجم بازار فارکس به این جفت ارز اختصاص دارد. دو کشور آمریکا و کانادا در یک پیمان تجاری با یکدیگر هستند. نرخ این برابری برای هر دو کشور مهم است و بنابراین، در اقتصاد این دو کشور بسیار مهم است. همچنین این جفت ارز وابستگی زیادی به نفت دارد زیرا قسمت زیادی از صادرات کانادا از نفت تامین می شود. این جفت ارز USD/CAD>>>>loonie نامیده می شود.

 

سوالات متداول

زمان طلایی معاملات فارکس چه تایمی است؟

بازار فارکس بصورت 24 ساعته فعال می باشد. اما دو روز در هفته یعنی شنبه ها و یک شنبه ها تعطیل است. این بازار از سیدنی استرالیا شروع به بازگشایی می کند و سپس به سمت آسیا، اروپا و آمریکا حرکت می کند. بیشترین حجم معاملات بیش از 70 درصد، در بازه زمانی که بازار از اروپا به سمت آمریکا حرکت می کند انجام می شود. تجربه ثابت کرده است که 11 تا 8 شب بهترین بازه برای انجام معامله در فارکس می باشد.

 

چگونه بصورت مستمر در فارکس ترید کنیم؟

از استراژی پایدارتان استفاده کنید.

از میزان ریسک که مربوط به برنامه ترید کردن شماست استفاده کنید.

از بک تست پایدار خود استفاده کنید و از هر فرصتی جهت یادگیری استفاده کنید.

 

چرا نمی توانیم از بازار فارکس، سود خوب بدست بیاریم؟

برای اینکه سود خود را از دست ندهید پوزیشن خود را زود می بندید. راه حل این است که نصف مارجین خود را بفروشید تا آرامش خودتان را بدست آورید و بگذارید باقی حجم معامله طبق تنظیمات اولیه پیش برود.

 

چرا تریدها به تی پی برخورد نمی کنید؟

تارگت بدرستی قرار نگرفته

فاندامنتال را نادیده گرفته اید.

برخلاف تایم های بالاتر معامله کرده اید.

خبرهای منتشر شده باعث حرکت ماژور شده

از یک ریسک به ریوارد غیر واقعی استفاده کرده اید.

 

«از همراهی شما متشکریم»

administrator

نظر دهید